» Gästbloggning !

Hej, vi är tre hästtokiga tjejer som bloggar på Goforgold.blogg.se
Två hoppryttare och en "allround" alltså både hoppning och dressyr.
Vår blogg handlar för det mesta om hästar, träningar, tävlingar, mysiga skogsturer osv. 
Vi bjuder ofta på många härliga ridbilder, allt från sommar till vinter bilder, perfekta lyckade bilder till failbilder, det händer ibland att filmer med tränings tips kommer ut på bloggen, alltså att vi visar på hästarna smarta övningar för att få hästen, t.ex mjukare.
Vi bjuder också på roliga tävlingar, hissar & dissar och annat skojj. 
Då vi är tre tjejer brukar aldrig uppdateringen vara dålig, men inte heller för mycket.

Julia:
Hej, jag är en tjej som är 13år blir fjorton i vinter.
Jag är uppväxt med hästar, min pappa har haft hästar hela tiden.
En gång fick vi låna hem en shettis, en ett åring som jag skulle ta hand om, har ni hört talas om att shettisar är starka, instämmer helt.
Han släpade mig flera gånger på magen i gruset, i snön, i skogen, i hagen.
Sen så smet han hela tiden och sprang och ställde sig på våran trappa, eller ner till två ston en bit ner, ja han var hingst.
En gång hade vi han lös på gården, vi bukar ha det om vi är ute, då kom min kompis Ida och skulle cykla på sin nya cykel som hon visade upp.
Hon cyklade på grusvägen som  leder till vägen och vägen leder till rixvägen, Ja iaf så börjar hon cykla och som ett skott kommer ponnyn efter och jagar henne hela vägen ner till rixvägen där han slutligen blir så trött att han stannar.
Sen så har jag fått ridit på en A-ponny som jag både körde och red när jag var liten, sjukt kul var det.
Han var en sån där snäll ponny, jag brukade ta ut honom i grimma och grimskaft, ställa mig på sandlådan sen red jag runt i grimma på gården.
Det var verkligen en fin ponny som jag delar många minnen med, efter det så började jag på ridskola.
Finns inte så mycket att skriva mer än att det var där jag riktigt utveklades och nu står jag där jag är nu! 
Jag letar just nu efter en ponny att låna ev köpa. En hoppponny då jag själv är hoppryttare, men även ponny som är väl utbildad i dressyr.
Jag rider en gång i veckan på ridskolan men brukar alltid hänga med Jolina och rida. (en annan tjej på bloggen, mer om hennes hästar kan ni läsa nedan under namnet Jolina )
Jag har tävlat en av ridskolans hästar i hoppning några gånger, några clearrounder och pay and jump.
Detta år har stora planer, jag sattsar på att ta gröntkort och skaffa ponny så jag får komma ut och tävla.
Jag har ridit i ca 7-8år och alltid varit interesserad av hoppning, dock har jag varit med på varenda tävling på klubben bara för att jag ville tävla.
Min utvekling har vell varit segast av alla på bloggen, dom har ju haft egen ponny som dom har kunnat lärt sig så mycket, jag red bara med Jolina ibland och sen en gång på ridskola.
Men jag känner att jag är ikapp ganska mycket nu iaf, jag har tävlat 80cm banor med en jätte stark men fin ponny, jag var på väg bara testa LB,1 i dressyr men avvek.
Har också startat en pay and jump 70cm. Men nu så är det ju min tur att få en ponny. Nollade både 70cm och 80cm.
Mamma ringde tidigt på morgonen och berättade att hon hade bra nyheter, jag va lite halv sur och grining och svarade, Vad då!?.
Vi har ordnat en box vid stallet dom håller på med nu så att du ska få en häst, jag kan säga att då var jag inte sur någe mer , jag ver den lyckligaste perssonen i världen, så jag fortsätter sökandet vidare efter den rätta ponnyn! :)
Jolina:
Hej, jag är en tjej som är 12år blir 13 i vinter.
Jag gillar både hoppning och dressyr.
När jag var ungefär 6-7 år så gick jag på Dans , jag tyckte att det var jättekul , jag tror jag dansade i typ 1-2 år och min moster hade häst när jag var liten så hennes shettisar brukade jag rida när jag hälsade på moster. Min farbror hade också hästar(Julias pappa) så jag har väl alltid gillat hästar. Jag började tyka att dansen blev långtråkig så jag valde mellan att rida och att dansa och såklart valde jag att få börja rida. Jag red en gång i veckan ganska länge och sedan provade jag att rida 2 gånger i veckan fast det blev för mycket tyckte jag. På sommrarna så letade vi efter en sommar ponny som jag skulle få ha över en sommar och vi var nära på att få hem en fast den ponnyn blev halt så det gick inte. För lite mer än ett år så började jag och mamma leta efter en ponny som jag skulle få ha över sommaren och ev längre. Vi letade och letade och letade och tillslut hittade vi ett 22 årigt ponny sto som stod bara några mil ifrån oss så en dag åte vi och provred ,tror att det var nångång i slutet av februari. Första gången jag såg det lilla ponnystoet fastnade jag direkt , det var det sötaste jag nån gång sett , hon såg ut ungefär som en hårig liten mammut haha. Det var ju i slutet av februari som jag provred henne , hon hade inga skor och det var ganska halt ute så jag och stoet red in på en stig och skulle trava, vi travade några steg bortåt och sen ska jag skritta mot mamma och stoets ägare och då börjar stoet trava och sen gjorde hon ett så kallat glädjeskutt och jag var inte med för 5 öre så jag flög av. Stoets hage kunde man se från skoterspåret så stoet försökte springa hem fast utanför skoterspåret var det djupsnö så hon sjönk hon ner i djupsnö och sen stod hon och tittade på mig med så gulliga ögon och det såg ut som att hon skulle säga " Snälla du, kan du hjälpa mig upp ur snön." Jag hjälpte stoet upp ur snön och hoppade upp och red tillbaka till mamma och stoets ägare. Från den stunden blev jag helt kär i stoet. Efter jag hade släppt ut stoet i hagen så stod jag och mamma och pratade med ägaren och hon frågade om vi kunde få hem stoet redan nästa vecka och jag blev alldeles paff för jag trodde ju att stoet skulle bli en sommar ponny. Den 6 mars 2011 så fick vi hem stoet och det var nog den lyckligaste dagen i mitt liv , jag kunde knappt fatta att jag hade fått en ponny! Stoet som jag skriver om är såklart Lizette och hon har lärt mig och Julia såååå mycket! Det som är bra med Lizette är att hon känner liksom hur bra man är på att rida så i början när jag hade henne var hon ju hur snäll som helst men nu nu kan det bli lite bockningar och lite skoj haha , hon är ju för söt.
Sen så började sökandet efter en ny större ponny då Lizette är förliten.
Vi hittade en fin fuxponny med sne bläs, men det blev inget av med den hästen, hon gick inte att,leda,lasta eller rida ut på.
Men lite senare hittade vi en brun ponny, ponnyn skulle tävla dressyr på ridklubben så vi åkte genast dit och såg henne.
När hon ridit klart mötte vi henne och ägaren sa dirket, ska du inte hoppa upp, jag blev helt paff, fick jag rida direkt.
Vi var iväg och prov hoppade henne och prov red lite mer dressyr sen köpte vi henne.
Elvira heter ponnyn, en jätte fin ponny som är snäll i alla lägen. Jag har dock bara haft henne i 1månad så har inte så mycket att berätta.
Jag startade två hopptävlingar, den första 70cm gick bra, jag fick fyra fel då jag tappade stigbygeln och tvingades lägga en volt.
På 80cm clearround slog stigbygeln till igen, jag fokuserade för mycket på att hitta den så när jag väl fått tag på den var jag redan vid hindret och farten var alldeles för seg för att vi skulle klara det, jag hann inte mer än tänka förs än Elvira stannade och jag åkte av på sidan, men jag är ändå nöjd med tävlingen då det var första gången på henne.
Jolin:
Jag heter Jolin Berg och är 13år (14 i september) jag har två ponnyer, varav en är utlånad på foder. Jag tävlar hoppning upp till LA (110) med ponny , men då min ponny blivit lite osäker kör vi LC - LC+5 några gånger nu för att få tillbaks självförtroendet.
Jag skjuter även pistol och placerat mig upp till SM 2009 då jag tog hem guldet.
Ornette är en extremt envis ponny som inte vill göra som man säger. Hon har jag tävlat upp till LB (80) hoppning och LA dressyr. Hon är en jätte fin dressyr ponny med dom mjukaste gångarterna. Ornette är ute på foder! Ornette kräver en envis ryttare som inte är rädd då det hon vill är att slänga av ryttaren, men när hon väl skärper sig är hon en jätte fin dressyr ponny som verkligen kan lyckas om hon slutar fjanta runt. Hon har även den snabbaste motorn, finns ingen häst som jag har tävlat mot som sprungit förbi Ornette.
Hon är sjukt snabb och kan ta i hur mycket som hellst. Ornette är vell den som lärt mig mest, utan henne skulle jag aldrig ha Delilah.
Oh, hey there Delilah
Det började med att jag åkte på östadkulle ridläger och då fick jag till en början rida en ponny vid namn Chagall, men vi passade inte så jag frågade om jag fick byta och då fick jag rida Delilah. Jag blev genast fast utav ponnyn och fick reda på att hon var tillsalu.
Vi sa att vi skulle tänka på det och senare körde vi upp Ornette dit, där skulle hon stå på försjälning.
Vi tog med Delilah hem, och så började våran resa.
Delilah är en underbar liten ponny som gör allt för att göra rätt. Jag har tävlat henne upp till LA(110) hoppning och LA dressyr. Hon har ett otroligt steg, många av dom som ser henne tycker att hon ser ut som en dressyr ponny. Men de som ser henne hoppa tycker verkligen att hon är en hopp ponny med otroligt fin hoppteknik. Men har på senare tid hört att hon är en fälltävlans ponny ;) Så jag ska troligtvis ta fälltävlans kort för att kunna tävla fälltävlan.
Hon har på senaste tiden blivit lite osäker i hoppningen på kombinationer så vi har gått ner ett steg på lägre höjder för att hon ska bli säkrare. Delilah kan också få för sig saker som att bocka, slå bakut och stegra. I början då jag fick hem henne så varge gång man skulle stanna henne stegrade hon sig.
Vi har även gått omkull en gång under en lektion men det gick bra med mig och Delilah.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback